اقصاد ارمنستان
نوشته شده توسط : هاشم ملایجردی

اقتصاد ارمنستان كوچك اما آزاد

 

 

اطلاعات در باره اقتصاد ارمنستان 

ارمنستان کشورى است مسیحی با اقتصادى ۱۸‌میلیارد دلاری. ایران و ارمنستانرابطه نزدیکی با یکدیگر دارند. مهم‌ترین مسائلی که در این ارتباط نقش داردامنیت انرژی ارمنستان و انتقال گاز تولیدی ایران به بازار اروپا است.


ارمنستان کشوری است با 29هزار و 800 کیلو متر مربع مساحت و جمعیتی بیشتراز 3‌میلیون و 200‌‌هزار نفرکه در شمال با گرجستان، در غرب با‌ترکیه، درشرق با آذربایجان و در جنوب با ایران مرز مشترک دارد.
ارزش تولیدناخالص داخلی این کشور حدود 18‌میلیارد دلار است و وابستگی زیادی بهسرمایه‌‌ها و حمایت‌های مالی خارجی دارد. ارمنستان قدیمی‌ترین سرزمینمسیحی نشین در جهان است و کلیساهایی در این کشور وجود دارد که احداث آنهابه قرن چهارم هجری باز می‌گردد. وال استریت ژورنال و بنیاد هریتیج درگزارش اخیر خود ارمنستان را لیبرال‌ترین و باز‌ترین اقتصاد در میانکشورهای عضو CIS (کشورهای مشترک المنافع) معرفی کردند. طبق گزارش ارائهشده 4/69‌درصد از اقتصاد ارمنستان آزاد است و از جهت آزادی اقتصادی رتبه32 در جهان و رتبه نوزدهم را در میان 41 کشور اروپایی دارد.


مناسبات اقتصادی ارمنستان–ایران


ایران و ارمنستان به‌رغم تفاوت‌های مذهبی، رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند.مهم‌ترین مسائلی که در این ارتباط نقش دارد امنیت انرژی ارمنستان و کاهشوابستگی این کشور به منابع موجود در کشور روسیه در کنار انتقال گاز تولیدیایران به بازار اروپا است.
ارمنستان می‌تواند پلی برای انتقال گازطبیعی ایران از طریق گرجستان و دریای سیاه به بازارهای اروپایی باشد.اجرای این پروژه در ارمنستان بین 90 تا 100‌میلیون دلار و در ایران120‌میلیون دلار هزینه دارد. در مرحله اول ایران سالانه 400‌میلیون مترمکعب گاز به ارمنستان صادر می‌کند و پس از تکمیل این خط لوله 141 کیلومتریحجم صادرات گاز ایران به 2/3‌میلیارد متر مکعب در سال می‌رسد.
علاوهبر پروژه خط لوله‌ای که این انتقال را انجام خواهد داد، ایران و ارمنستانمناسبات اقتصادی دیگری در بخش انرژی نیز دارند. از جمله پروژه‌های مشترکدو کشور می‌توان به احداث دو کارخانه تولید برق آبی (هیدرو الکتریک) رویرود آراکس در مرز دو کشور اشاره کرد.
در ماه جولای سال جاری نیز دوکشور موافقت کردند تا مطالعات لازم برای احداث خط ریلی ارمنستان – ایرانرا آغاز کنند. انتظار می‌رود طرح ایجاد منطقه آزاد تجارت دوجانبه بین دوکشور نیز تا انتهای سال جاری به امضای طرفین برسد. به گزارش دولت ارمنستاندر سال 2005 میلادی ارزش تجارت ارمنستان با ایران برابر با 105‌میلیوندلار و در سال 2006 میلادی ارزش تجارت دوجانبه به 200‌میلیون دلار رسید.سران دو کشور در نظر دارند با از میان برداشتن موانع تجارت دوجانبه حجمتجارت را به یك‌‌میلیارد دلار در هر سال برسانند.
اقتصاد ارمنستان
اقتصاد کشور ارمنستان اقتصادی متمرکز است که پیش از فروپاشی شوروی سابق باکمک سرمایه‌گذاری‌های کلان شوروی فعالیت می‌کرد. اما بعد از استقلالارمنستان سرمایه‌های شوروی سابق از کشور خارج شد و بسیاری از واحد‌هایتولیدی و صنعتی توان عملیاتی خود را از دست دادند.
قبل از استقلالارمنستان اقتصاد این کشور اقتصادی صنعت محور بود. صنایع فعال در این منطقهدر سال‌های قبل از استقلال عبارت بودند از صنعت تولید مواد شیمیایی، تولیدماشین آلات صنعتی، فرآوری مواد غذایی، نساجی، تولید رزین و الکترونیک.مساله با اهمیت وابستگی این صنایع به واردات مواد اولیه از کشورهای خارجیبود که سبب تضعیف آنها شد.
در سال‌های دهه نود مهم‌ترین عامل تضعیفاقتصادی ارمنستان بسته شدن مرزهای گرجستان و‌ ترکیه به دلیل مناقشه قرهباغ بود. این مساله سبب شد تا ورود مواد اولیه به این کشور تنزل یابد وبحران اقتصادی دامان کشور را بگیرید. در این دوران نرخ تورم در ارمنستانرشد بی‌سابقه‌ای پیدا کرد و بیکاری، فقر و مشکلات اقتصادی دامان مردم راگرفت. از سال 1994 میلادی که آتش‌بس اعلام شد اوضاع اقتصادی ارمنستانبهبود پیدا کرد. در سال‌های پایانی دهه نود نرخ تورم در این کشور یک رقمیشد و این روند ادامه یافت تا اینکه در سال جاری میلادی بانک مرکزی اینکشور از رسیدن نرخ تورم به مرز صفر خبر داد.
این بانک نرخ رشداقتصادی ارمنستان در نیمه اول سال جاری را برابر با 2/10‌درصد اعلام کرد.در این باره دستمزد مردم ارمنستان با 18‌درصد افزایش نسبت به مدت مشابهسال قبل به 207 دلار در ماه رسید. شایان ذکر است در نیمه اول سال 2006میلادی متوسط دستمزد کارکنان دولتی این کشور برابر با 186 دلار آمریکابود. بانک توسعه و بازسازی اروپا نرخ رشد اقتصادی ارمنستان را 6/12‌درصددر سال 2006 میلادی اعلام کرده است. این بانک نرخ رشد اقتصاد در سال 2007میلادی را 5/8‌درصد برآورد کرد که اصلی‌ترین دلیل آن توسعه فعالیت‌هایعمرانی است.
به گزارش بانک در سال 2007 میلادی صنعت عمران 50‌درصداز نرخ رشد اقتصاد را به خود اختصاص داده بود. سهم بخش‌های خدماتی درتولید ناخالص داخلی کشور ارمنستان نیز سهم چشمگیری است. این سهم با افزایشاستفاده از تلفن همراه و افزایش شمار اپراتورهای تلفن همراه در حال رشداست. کشاورزی سهم اندکی در اقتصاد ارمنستان دارد. در سال‌های دهه نود تنها20‌درصد از تولید ناخالص داخلی کشور ارمنستان به بخش کشاورزی اختصاص داشتو این بخش تنها 10‌درصد از نیروی کار را جذب کرده بود؛ اما امروزه به دلیلحضور صنایع جدید به خصوص صنایع مخابراتی سهم کشاورزی در اقتصاد کمتر از14‌درصد اعلام شده است. از صنایع جدیدی که در این کشور فعالیت می‌کنندمی‌توان به صنعت فرآوری سنگ‌های قیمتی و جواهرسازی، تکنولوژی ارتباطات واطلاعات و توریسم اشاره کرد. این صنایع در سال‌های اخیر با نرخ قابل توجهیرشد کردند و با ادامه این روند تا چند سال آینده سهم قابل توجهی از اقتصادکوچک ارمنستان را به خود اختصاص می‌دهم





:: بازدید از این مطلب : 317
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : 1 دی 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: